Plafó 8 

L’originalitat de Gaudí

“L’originalitat no s’ha de buscar en l’extravagància. Dels models originals de la naturalesa en surt una obra d’art, complexa i original.”
Antoni Gaudí

El conjunt de l’ obra de Gaudí és el resultat de la seva observació, font majestuosa d’ inspiració, que encara avui es pot reviure i interpretar passejant per Riudoms i el seu entorn natural.

Una de les dèries de l’arquitecte Antoni Gaudí fou sempre el recurs de retornar als seus orígens per obtenir la inspiració que buscava per a les seves obres.

Les Muntanyes de Prades i del Montsant li aporten les formes de la roca calcària erosionada pels mil·lennis. Ni les superfícies són fines, ni les estructures rectilínies. La façana de la Pedrera és com una cinglera d’aquells indrets, on la natura ha modelat la meravella.

L’erosió de l’aigua. Un corrent d’aigua, en arribar a un desnivell, es precipita i arrossega les parts més dèbils de la pedra. Una gota caient durant mil·lennis en el mateix lloc perfora la duresa de la llosa i modela formes increïbles.

Les obertures de ventilació poden estar inspirades en els petits forats que Gaudí observa a les pedres vermelles de sauló de les Muntanyes de Prades i del Baix Camp.

Un marge, una cabana, un forn de pedra seca: l’encaix precís de les pedres que formen una construcció sense cap material que les cohesioni. L’anarquia de la seva col·locació realça la bellesa del conjunt.

Una superfície esfèrica impedeix que la pluja esquitxi. Gaudí havia vist com un pagès feia un paller i com el coronava amb fang.

Els Gaudí i Riudoms

Josep Gaudí Coll es casà diverses vegades, la darrera amb Maria Figueres Roca. Amb la lliçó apresa d’un pare malversador, el seu fill Francesc Gaudí Figueres es convertí en un cabaler afortunat i un acabalat terratinent. Es casà el 1767 amb la pubilla Antònia Salvany Serra, filla d’uns calderers de Vilafranca del Penedès establerts a Riudoms abans de 1726. Fou el darrer pagès de la família.